گاوصندوق دیتا

گاوصندوق‌های زیادی در بازار وجود دارد که برای نگهداری از انواع و اقسام وسایل گران‌بها و با ارزش کاربرد دارند. اما گاوصندوق علاوه بر این که باید از اموال و مدارک مهم و ارزشمند ما در برابر سرقت محافظت کند باید آن‌ها را از خطرات و آسیب‌های طبیعی مانند آتش سوزی نیز حفظ نماید.
نسوز بودن برای گاوصندوق قابلیت مهمی و ارزشمندی به شمار می‌رود.
اما آیا تمامی گاوصندوق‌های نسوز می‌توانند از همه نوع اشیاء در برابر آتش سوزی مراقبت کنند؟
ما در این نوشته در مورد تفاوت گاوصندوق دیتا با سایر گاوصندوق‌ها صحبت خواهیم کرد.

گاوصندوق‌های نسوز دارای درجه معینی از مقاومت در برابر آتش‌سوزی هستند. به این معنا که هر گاوصندوق نسوزی در برابر دمای مشخص و در مدت زمان معینی می‌تواند مقاومت داشته باشد، علاوه بر این هر کدام از گاوصندوق‌های نسوز برای نگهداری از اقلام به خصوصی می‌تواند در برابر دمای بالا و آتش سوزی مقاومت داشته باشد.

گاوصندوق نسوز معمولی

گاوصندوق دیتا چیست؟

از مشخصات گاوصندوق دیتا این است که مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت دارند.
این گاوصندوق‌ها 10 برابر بیشتر از گاوصندوق‌های معمولی که اسناد و مدارک را نگهداری می‌کنند، می‌توانند در برابر آتش از وسایل شما محافظت نمایند. متریالی که در تولید و ساخت گاوصندوق دیتا به کار می‌رود سبب می‌شود که دمای درون گاوصندوق از حد مشخصی بالاتر نرود.
بنابراین شما قادر خواهید بود بدون هیچ محدودیتی هر وسیله‌ای را که بخواهید داخل گاوصندوق دیتا نگهداری کنید. اما گاوصندوق‌های نسوز معمولی نمی‌توانند از هر وسیله‌ای در برابر آتش سوزی مراقبت کنند.

گاوصندوق‌های دیتا نه تنها از کاغذ بلکه از لوازم الکترونیکی و دیجیتالی می‌توانند به خوبی محافظت نمایند.
اقلامی که درون گاوصندوق قرار می‌دهید از نظر حساسیت به سه دسته فلزات، کاغذ و لوازم دیجیتالی قابل طبقه‌بندی هستند. در واقع لوازم دیجیتالی حساس‌ترین وسایلی هستند که می‌توان درون گاوصندوق قرار دهید.

تفاوت گاوصندوق دیتا با سایر گاوصندوق‌ها

عمده‌ترین تفاوت گاوصندوق دیتا با سایر گاوصندوق‌ها در نوع و میزان مقاومت آن‌ها در برابر حرارت زیاد و آتش‌سوزی می‌باشد. طراحی گاوصندوق‌های دیتا به نحوی است که در هر شرایطی دمای داخلی آن‌ها از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود.

جالب است بدانید که کاغذ تا دمای 177 درجه سانتی‌گراد می‌تواند در برابر حرارت مقاومت داشته باشد و پس از آن  کم کم جمع شده و از بین می‌رود. اما حداکثر دمایی که وسایل الکترونیکی می‌توانند تحمل کنند چیزی حدود 50 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. تفاوت بین این دو درجه حرارت مقاومت 120 درجه سانتی‌گراد است که عدد قابل توجهی می‌باشد.

گاوصندوق‌های دیتا از چه اقلامی می‌توانند محافظت کنند؟

همان طور که گفتیم گاوصندوق‌های دیتا از وسایل الکترونیکی و مغناطیسی به خوبی می‌توانند محافظت کنند. وسایلی که می‌توان در این گونه از گاوصندوق‌ها قرارداد شامل، فلش مموری، فلاپی دیسک، سی دی، لب تاب، موبایل، دوربین، هارد اکسترنال و … می‌باشد.

این مدل از گاوصندوق‌ها علاوه بر نگهداری از اقلام یاد شده برای نگهداری از سایر وسایل گران‌بها مانند طلا و جواهرات و یا اسناد و مدارک کاغذی نیز مناسب و کاربردی هستند.

وسایل الکترونیکی داخل گاوصندوق

گاوصندوق دیتا چه ویژگی‌هایی دارند؟

گاوصندوق‌های دیتا چگونه جلوی ورود حرارت به داخل گاوصندوق را می‌گیرند؟
برای ساخت گاوصندوق‌های دیتا از لایه‌های متنوعی استفاده شده که در دمای بالا ایجاد رطوبت می‌کنند و دمای داخل گاوصندوق را کاهش داده و مانع از ورود حرارت به داخل گاوصندوق می‌شوند.

گاوصندوق‌های معمولی دارای دیواره مرطوبی هستند که در هنگام آتش سوزی ایجاد بخار و رطوبت نموده و اجازه نمی‌دهند که دمای داخل گاوصندوق زیاد افزایش پیدا کند.
اما دیواره مرطوب در گاوصندوق‌های دیتا به نحوی است که اجازه ورود رطوبت از دیواره‌ها به داخل گاوصندوق را نیز نمی‌دهد زیرا اقلام دیجیتالی در برابر رطوبت نیز دچار آسیب و تخریب می‌شوند.

حتی اگر در ساخت گاوصندوق دیتا دیواره رطوبتی به کار نرفته باشد از جنس و آلیاژ به کار رفته با گاوصندوق‌های معمولی تفاوت دارد.
ورق‌ها و آلیاژهای فولادی که در ساخت گاوصندوق‌های دیتا به کار می‌روند و نوع عایق‌بندی این محصولات متفاوت از گاوصندوق‌های معمولی است و بنابراین قیمت این گاوصندوق‌ها نیز به مراتب بیشتر است.

گاوصندوق‌های دیتا برای چه مکان‌هایی مناسب هستند؟

گاوصندوق‌های دیتا برای استفاده در منازل و استفاده به عنوان گاوصندوق خانگی توصیه نمی‌شوند و مناسب نیستند.
گاوصندوق‌های خانگی بیشتر برای نگهداری از اقلامی مانند اسناد، پول یا جواهرات کاربرد دارند. افرادی که از گاوصندوق‌های خانگی استفاده می‌کنند بیشتر در مورد ضد سرقت بودن گاوصندوق تمرکز داشته و نگران سرقت گاوصندوق‌های خانگی می‌باشند.

بنابراین گاوصندوق‌های دیتا برای مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های موبایل، آتلیه‌ها و استودیوهای عکاسی یا ادارات و سازمان‌ها مناسب می‌باشد.
افرادی که دارای لب تاب‌هایی حاوی اطلاعات مهم هستند، افرادی که همیشه فلش مموری یا کارت حافظه به همراه دارند، افرادی که دوربین عکاسی گران قیمت با خودشان حمل می‌کنند، بهتر است از گاوصندوق‌های دیتا برای نگهداری از این اشیاء ارزشمند و جلوگیری از هر گونه آسیب به آن‌ها، بهره ببرند.

گاوصندوق نسوز دیتا

گاوصندوق دیتا باید چه استانداردهایی داشته باشد؟

اگر قصد خرید گاوصندوق‌های دیتا را دارید باید از کیفیت و استاندارد‌های گاوصندوق‌ نسوز اطمینان حاصل کنید. گاوصندوق دیتا باید استانداردهایی خاصی داشته باشد که در صورت کسب این  استانداردها می‌توانید از خرید آن مطمئن شوید.

استاندارد ETS

محصولاتی که توانسته باشند استاندارد ETS را کسب کنند، جزء محصولات بسیار امن شناخته می‌شوند. داشتن این استاندارد برای گاوصندوق به این معناست که محصول مورد نظر ایمنی لازم برای نگهداری از لوازم دیجیتالی را دارد.

استاندارد UL 125

رتبه نسوز بودن گاوصندوق‌های دیتا نیر طبق استاندارد UL باید از 125 کمتر باشد. استاندارد UL در ساختار گاوصندوق اهمیت زیادی دارد، به عبارتی گاوصندوق‌های دیتا باید دارای استاندارد نسوز UL125 باشند. اگر قصد خرید گاوصندوق دیتا را دارید و محصولی با این استاندارد پیدا نکردید، گاوصندوق مورد نظر شما مناسب نگهداری از لوازم دیجیتالی نیست.

استاندارد Ul یکی از معتبرترین استانداردها است که گاوصندوق‌های دیتا باید دارای کلاس 125 این استاندارد باشد.
طبق این استاندارد در صورت رسیدن دمای خارج از گاوصندوق به 945 درجه سانتی‌گراد، دمای داخل گاوصندوق نباید به بیش از 50 درجه سانتی‌گراد برسد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *