ویژگی گاوصندوق‌ بانکی

8 ویژگی گاوصندوق‌ بانکی برای تامین امنیت وجوه نقدی، اسناد و مدارک بانکی است. گاوصندوق‌های بانکی بسیار عظیم هستند. ارتفاع آن‌ها بیش از ارتفاع قد انسان است همچنین از عمق و عرض زیادی برخوردار هستند. خزانه در کنار گاوصندوق بانکی نقش منحصر به فردی در شعب بانکی دارد.

در شروع راه‌اندازی بانک‌ها بیشترین نگرانی متصدیان این موسسات حفظ و نگهداری پول است که به نحوی به صورت امانی از سوی مشتریان و سپرده گذاران در دسترس آن‌ها قرار گرفته است. از خزانه برای تامین وجوه نقد بانک استفاده می‌شود همچنین برای نگهداری از اسناد و مدارک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی گاوصندوق‌ بانکی

از ویژگی‌های متمایز گاوصندوق‌های بانکی می‌توان به:

  1. ابعاد گاوصندوق
  2. زبانه گاوصندوق
  3. ورق بدنه گاوصندوق
  4. یراق آلات
  5. وزن گاوصندوق
  6. لولاها
  7. خزانه بانکی
  8. بایگانی در گاوصندوق

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ابعاد گاوصندوق

یکی از انواع ویژگی مهم گاوصندوق‌های بانکی، بزرگ بودن ابعاد آن است. این نکته بیشتر به این دلیل است که بانک‌ها به دلیل حجم بالایی از وجوه نقدی و اسناد و مدارک مالی برای نگهداری نیاز به گاوصندوق‌های بزرگ و حجیم دارند.

یراق آلات گاوصندوق بانکی

2. زبانه گاوصندوق

زمان بسته بودن درب گاوصندوق، تنها نگهدارنده آن زبانه داخل درب است. زبانه‌ها مانند ورق بدنه هستند که از آلیاژ‌های مناسب و مقاوم ساخته شده‌اند. با توجه به نوع آلیاژ، قطر زبانه‌ها متناسب با سایز گاوصندوق طراحی شده‌اند. مناسب‌ترین قطر برای هر زبانه گاوصندوق بانک حداقل بین 40 تا 50 میلی‌متر انتخاب می‌شود.

پیش از نصب گاوصندوق‌های گاوصندوق باید از سنباده‌های مخصوص پرداخت و صیقلی و سپس لعابکاری شوند. با توجه به ابعاد بزرگی که دارند به سهولت قابل حمل و جابجایی در بین جداره درب‌ها باشند.

3. ورق بدنه گاوصندوق

وزن و حجم بالا در مقابل صدمات و آسیب‌های احتمالی تا حدودی از خطراتی ناشی از زلزله، آتش سوزی یا سرقت جلوگیری می‌کند. این مقدار امنیت به غیر از آلیاژ قوی در بدنه محقق نمی‌شود.

برای تولید گاوصندوق‌های بانکی از آلیاژهای مقاوم برای بدنه داخلی و بیرونی استفاده می‌شود. میزان مقاومت ضخامت ورق گاوصندوق بانکی در بدنه بیرونی حداقل 3 میلی‌متر و ورق داخلی یک میلی‌متر است و فاصله دو جداره برای استفاده از بتن نسوز باید حداقل 5 سانتی‌متر باشد.

4. یراق آلات

8 ویژگی مهم گاوصندوق‌های بانکی یراق آلات، یکی از 8 ویژگی مهم گاوصندوق‌های بانکی است از جمله:

  • سایز دستگیره‌ها و قفل نصب بر روی هر گاوصندوق براساس سایز آن انتخاب می‌شود.
  • گاوصندوق‌های بانکی به دلیل حجیم بودن دارای دستگیره و قفل‌های قوی و بزرگی است.
  • این نوع دستگیره‌ها قدرت جابجایی زبانه‌ها را در داخل درب ندارد.
  • نهایتا طول کلیدواژه باید طولانی باشد تا به سهولت داخل درب قرار بگیرد و قفل را باز کند. کلیدواژهای این نوع گاوصندوق طولی معادل 13 تا 18 سانتی‌متر دارند.

خزانه بانکی

5. وزن گاوصندوق

با توجه به ابعاد بزرگ یک گاوصندوق وزن و میزان بتن بدنه به همان نسبت افزایش می‌یابد. وزن گاوصندوق‌های بانکی معادل یک هزار تا سه هزار کیلوگرم است. این وزن بالا مهم‌ترین معیار امنیتی گاوصندوق است.

6. لولاها

براساس بزرگی درب‌ها و استهلاک بالایی لولاها تولیدکنندگان گاوصندوق باید لولای درب‌ها را از فرمی خاص که در برابر وزن بالا مقاوم است انتخاب کنند. مناسب‌ترین آلیاژ برای نصب لولا در گاوصندوق‌های سنگین و حجیم بستگی به نوع گژنپین دارد که در مقایسه با سایش و ضربه بسیار خشک و مقاوم می‌باشد.

7. خزانه بانکی

وجوه نقدی بانک در فضایی مجزا دور از دید عمومی افراد تحت عنوان خزانه بانکی نگهداری می‌شود که بسیار پیشرفته و از نظر ایمنی امنیت بالایی دارد. هیچ راهکاری برای ورود به آن وجود ندارد به غیر از درب ورودی آن که اصطلاحاً درب خزانه گفته می‌شود.

درب خزانه بانک تنها توسط صاحب آن که در جایگاه رئیس بانک یا معاون شعبه است باز می‌شود و به هیچ عنوان قابل بازشدن از سوی سارقین نخواهد بود. ساخت و تولید درب خزانه بانکی مشابه به ساخت خود گاوصندوق که کاملا تخصصی است.

8. بایگانی در گاوصندوق

یکی از انواع ویژگی مهم گاوصندوق‌های بانکی، بایگانی است. در اغلب بانک‌ها کمدهای بایگانی و بودپانزرهای زیاد در داخل دیوارهای بانک جاسازی شده‌اند. جالب است که در هیچ کدام از آن‌ها پول نگهداری نمی‌شود و صرفا با پوشه و زونکن از آن‌ها محافظت و نگهداری می‌شود.

با توجه به اینکه بایگانی الکترونیکی در بانک‌ها در حال توسعه و پیشرفت است؛ اما همچنان مساحت زیادی برای بایگانی دستی در شعب نیاز است. بنابراین سندهای مرتبط با بایگانی از نظر محرمانه و سری بودن طبقه‌بندی می‌شوند. اسناد بسیار مهم در گاوصندوق‌های دو درب بانکی قرار می‌ گیرند. سایر موارد از این دست در کمدها و فایل‌ها قرار می‌گیرند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *