عملکرد گاوصندوق ضد آب

عملکرد گاوصندوق ضد آب برای مناطقی که در مجاورت رودخانه یا دریا قرار دارند و احتمال طغیان آب رودخانه وجود دارد بسیار مناسب است. با انتخاب گاوصندوق‌های ضد آب می‌توان از احتمال آتش سوزی همچنین جمع شدن آب و فشار در اثر شکسته شدن لوله‌ها یا سیل انجام شد.
با توجه به جدید بودن ضد آب و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که برای ساخت و تولید آن به کار رفته است و تنها برخی از شرکت‌ها برای تولید این صندوق‌ها اقدام می‌کنند.

یکی از نشانه‌های استاندارد ضد آب ETI است که جهت اثبات ادعای گاوصندوق‌هایی مطرح می‌شود که به صورت واترپروف طراحی می‌شوند. وجود استاندارد UI از استانداردهای معتبر گاوصندوق است. برای اثبات استانداردهای موجود آزمایش‌هایی انجام می‌گردد تا گاوصندوق در عمق مشخصی از آب در مدت زمان معین شناور شوند و مشخص شوند تا این گاوصندوق چقدر می‌تواند در این شرایط مقاومت کند.
در نظر داشته باشید که هر گاوصندوقی که ضد آب است ضرورتا ضد حریق نیست بلکه این دو مقوله با هم کاملا متفاوت می‌باشند و به نوع عایق و جنس بدنه گاوصندوق بستگی دارد.

یکی از مشکلاتی که معمولا در گاوصندوق‌های ضد آب وجود دارد این است که به دلیل زیر آب رفتن صندوق احتمال آسیب دیدن قفل بسیار زیادی است. برای طراحی و ساخت صندوق‌های ضد آب از مواد و متریال‌های با کیفیت واستانداردی استفاده شده است که از نفوذ آب به داخل صندوق خودداری می‌کند.

درزگیری گاوصندوق‌های ضد آب به این صورت است که امکان ورود آب به قسمت‌های حساس قفل‌های دیجیتالی و مکانیکی را ندارد و از جنبه این صندوق غیرقابل نفوذ است.

گاوصندوق واترپروف

چگونگی عملکرد گاوصندوق ضد آب

ممکن است ساده به نظر بیاید که گاوصندوق ضد آب باشد؛ اما از مشکلات این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر مردم گاوصندوق را به سنگین وزن بودنشان می‌شناسند در حالی که صندوق‌های بزرگ از وزن بیشتری برخوردار هستند. این وزن در 99/99 درصد از چگالی آب بیشتر است از همین رو موجب شده تا گاوصندوق شما در داخل آب شناور شود.

شناور یا غوطه‌ور شدن صندوق‌هایی که وزن زیادی دارند در گذشته خیلی دور از انتظار بود؛ اما در حال حاضر به دلیل پیشرفت و توسعه فناوری‌های زیادی که در این حوزه شده این امکان به وجود آمده است.

گاوصندوق‌های ضد آب مخصوص مکان‌هایی است که در محدوده رودخانه قرار گرفته‌اند و هنگامی که رودخانه طغیان کند آب به داخل منازل نفوذ می‌کند و تمامی محتویات داخل گاوصندوق از بین خواهد رفت. بیشترین کاربرد این محصولات برای مراکز دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که بیشتر شرکت‌های بزرگ یا خانه‌های هوشمند مجهز به سیستم اطفای حریق هستند تا در زمان آتش سوزی آب را با سرعت به طرف خانه هدایت می‌کند با توجه شرایط موجود اگر محصول شما از آتش سالم بیرون بیاید اما احتمال دارد که با طغیان رودخانه دچار مشکل شود.

مهم‌ترین چالشی که در زمان ریختن آب روی صندوق ایجاد می‌شود این است که احتمال زنگ زدن صندوق وجود دارد یا در بدترین حالت ممکن قفل دیجیتال یا بیومتریک صندوق کاملا خراب شود. انتخاب گاوصندوق‌های ضد آب برای افرادی که در مناطق جغرافیایی سیل‌خیز زندگی می‌کنند و یا کسب و کارهایی که با آب سروکار دارند بسیار مناسب و کاربردی است.

براساس تحقیقات ایرانا 65 نفر از جمعیت ایران در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند و در معرض سیلاب می‌باشند. در صورتی که در ساختمان شما مدام آب گرفتگی یا ترکیدگی لوله اتفاق می‌افتد. ضد آب بودن گاوصندوق می‌تواند یکی از اصلی‌ترین معیارهای خرید باشد.

به نوع کسب و کار شما بستگی دارد منظور این است با توجه به اینکه صرافی‌ها وجوه نقدی و اسناد و مدارک کاغذی شما را نگهداری و محافظت می‌کنند از گاوصندوق ضد آب استفاده کنند. البته در صورتی که شرایط جغرافیایی و محلی آن به دلیل آبگرفتگی و سیل شما را تهدید می‌کند.

روش شناسایی گاوصندوق واترپروف

گاوصندوق ضد آب مشابه سایر محصولات دیگر دارای استانداردهای معتبر است. یکی از استانداردهای معتبر تست گاوصندوق ضد آب، استاندارد ETL امریکا است.
با استفاده از این تست شما می‌تواند در مدت زمان مشخصی ظرف 72 ساعت در عمق تعیین شده از یک مخزن پر از آب قرار می‌گیرد تا تعیین شود آیا گاوصندوق در مقابل نفوذ آب مقاوم و بادوام است یا خیر. این استاندارد مشابه سایر استانداردها و ویژگی‌های یک گاوصندوق در بخش مشخصات و حتی به صورت لیبل بر روی بخش‌های داخلی درب گاوصندوق چاپ می‌شود.

گاوصندوق ضد آب

آیا نسوز بودن دلیل بر ضد آب بودن گاوصندوق است؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که جواب منفی است. نسوز بودن یک موضوع کاملا جدا از ضد آب بودن است. معیارهای نسوز بودن گاوصندوق کاملا با متفاوت از سایر فاکتورهای دیگر است که واترپروف محصول را تعیین می‌کند.
وجود آلیاژهای فولاد و تنگستن در داخل جداره گاوصندوق. منظور از تنگستن نقطه ذوب بالا است که صندوق به راحتی می‌تواند حرارت را در دمای بالا تحمل کند.

مرحله بعدی جداره فولادی دوم و ماده‌ای است که بین جداره قرار می‌گیرد. این مراحل تقریبا 70 درصد نسوز بودن گاوصندوق را شامل می‌شود؛ در یک گاوصندوق نسوز باید تمام بخش‌ها از قبیل قفل گاوصندوق، نسوز شود. عایق بودن قفل به ویژه قفل‌های الکترونیکی به نوعی در دمای بالا اتصالی نکند.

برای گرفتن رتبه نسوز مهر و موم کردن قالب درب و بدنه با مواد منبسط شونده و قابلیتی همچون دیواره رطوبت برای گاوصندوق موثر است.

از ویژگی‌های ضد آب بودن گاوصندوق ضخامت فولاد چندان مطرح نخواهد بود بلکه چیزی که موجب ضد آب شدن این محصول می‌شود. جنس آلیاژ فولاد استفاده شده و مهر و موم شدن تمام درزهای گاوصندوق و مقاومت سیستم قفل است. تاثیر جنس گاوصندوق بر امنیت آن بسیار مهم است. در گاوصندوق‌های ضد آب سیستم‌های قفل مکانیکی و دیجیتالی باید به گونه‌ای طراحی شوند که در مقابل آب، رطوبت اتصالی نکنند یا زنگ نزنند.

تمامی این ویژگی‌ها برای گاوصندوق ضد آب یا واتر پروف مطرح است. گاوصندوق‌های ضد آب به دلیل بروز بودن، فناوری‌های پیشرفته‌ای که در ساختار این صندوق‌ها به کار می‌رود توسط هر شرکتی ساخته نمی‌شود و تنها برخی از شرکت‌ها برای ساخت این نوع گاوصندوق‌ها اقدام می‌کنند.

مواد اولیه و فناوری‌های گاوصندوق‌های ضد آب از سمت کشورهای اروپایی وارد می‌شود که یکی از علت‌هایی است که تولید این نوع از گاوصندوق‌ها را در تمامی شرکت‌های تولید کننده غیر ممکن کرده است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *