طرز کار رمزهای گاوصندوق

طرز کار رمزهای گاوصندوق متناسب با نوع رمز از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است. امروزه با پیشرفت‌های زیادی که در صنعت گاوصندوق شده است تنوع رمزها بسیار زیاد است.

طرز کار رمزهای گاوصندوق

5 مدل رمز گاوصندوق عبارت است از:

  1. رمز کلیدی
  2. رمز مکانیکی
  3. رمز الکترونیکی یا دیجیتال
  4. رمز چشمی
  5. رمز اثر انگشتی

در ادامه طرز کار رمزهای فوق را بررسی خواهیم کرد.

رمز گاوصندوق کلیدی

1. رمز کلیدی

این نمونه از رمزهای گاوصندوق که تحت عنوان رمزهای کلیدی یا قفل و کلید که در قدیم بیشترین کاربرد را داشتند. به مرور زمان با پیشرفت‌های تکنولوژی که در این عرصه شده است و دانش و تجربه سارقان در این زمینه امنیت این قفل‌ها رفته رفته کاهش یافته، به این خاطر که امکان باز شدن آن‌ها به مرور سریع‌تر و سهل‌تر از سایر رمزهای دیگر شده است.

2. رمز مکانیکی

زمانی که گاوصندوق شما دارای رمز مکانیکی است یعنی از یک رمز به صورت دایره با چرخش به سمت چپ و راست عمل می‌کند تا درب صندوق باز شود.

بر روی صفحه رمز دایره‌ای دو خط شاخص وجود دارد یکی به صورت خط مورب و دیگری به شکل خط عمود می‌باشد. برای باز کردن درب انواع گاوصندوق‌های امنیتی بایستی از خط شاخص عمود استفاده شود که با قرار دادن عدد رمز به تعداد دفعات تعیین شده بر روی این خط سپس با چرخاندن رمز مکانیکی به سمت چپ و راست می‌توانید درب را به راحتی باز کنید.

در ضمن از خط شاخص مورب برای زمانی که قصد تغییر رمز را دارید می‌توانید استفاده کنید. با قرار دادن گرداننده رمز مکانیکی بر روی این بخش با کمک آچار مخصوصی که در دسترس دارید رمز را تغییر دهید.

احتمالا فروشنده در زمان خرید گاوصندوق شما را راهنمایی می‌کند که برای باز کردن درب صندوق که مجهز به موتور رمز مکانیکی هستید بایستی به دفعات عدد رمز را بر روی خط شاخص قرار دهید سپس برای رمزهای تک رقمی 3 مرتبه شاخص و عدد رمز را هم راستای همدیگر قرار دهید. بایستی برای رمزهای 3 رقمی برای هر عدد رمز 4 مرتبه این اقدام را انجام دهید.
نخست شاخص را بر روی عدد صفر قرار دهید؛ سپس نخستین عدد رمز را به عنوان مثال 22 را 4 مرتبه با شاخص عمود تنظیم کنید سپس گرداننده‌ی رمز را به طرف چپ بچرخانید. در مرحله بعدی چرخش‌ها را به صورت 2.3 و 4 به سمت چپ، راست، چپ بچرخانید. چنانچه که تمامی مراحل به خوبی انجام شد زبانه رمز به راحتی آزاد خواهد شد، سپس با چرخاندن دستگیره درب گاوصندوق باز خواهد شد.

رمز گاوصندوق مکانیکی

. نکات مثبت رمز مکانیکی گاوصندوق

از سال 1800 رمزهای مکانیکی مورد تایید وزارت استاندارد قرار گرفتند. کاملا مشخص است که برخی از مدل‌های این موتور رمزها از کیفیت و مرغوبیت خوبی نسبت به سایر موتور رمزهای مشابه هستند. برای اینکه متوجه این مسئله شوید بهتر است از یک متخصص فنی در از این حوزه کمک بگیرید.
لازم است بدانید که تمامی قطعاتی که در رمز به کار رفته شده است نیازی به باطری ندارند.

. نکات منفی رمزهای مکانیکی

برای باز کردن درب‌های گاوصندوقی مجهز به رمز مکانیکی است نیاز به زمان بیشتری دارد. چنانچه که در هنگام چرخش اشتباه کنید بایستی مجدد از اول مراحل را انجام داد که این یک مشکل برای این نوع رمزها محسوب می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که شما به اسلحه نیاز پیدا می‌کنید باید زمان باز کردن درب صندوق در کوتاه‌ترین تایم انجام شود.

اگر به هر دلیلی رمز شما تغییر کند باید حتما از یک فرد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. سارقین حرفه‌ای این قابلیت را دارند که رمزهای مکانیکی یک مرحله‌ای را خیلی سریع از موتور رمزهای سه مرحله‌ای رمزگشایی کنند.

گاوصندوق رمز اثر انگشتی

3. رمز اثر انگشتی

رمز‌های اثر انگشتی نسبت به سایر رمزهای گاوصندوق گران‌تر هستند به همین دلیل برای هر صندوقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تنها مشتریان مختص به خودش را دارد.
رمزهای اثرانگشتی مجهز به سنسورهای قوی و پیشرفته‌ای هستند که در این رمزها موجب شده تا جواهرفروشان، بانک داران و افرادی که تمایل به نگهداری از مجموعه‌های گران قیمت را دارند بتوانند با امنیت کامل از این رمزها استفاده کنند.

. نقاط مثبت رمز اثر انگشتی

یکی از کاربردی‌ترین و ایمن‌ترین قطعات گاوصندوق، موتور رمز اثر انگشتی است شیوه کارکرد این رمز بسیار قابل توجه است. چرا که شما به راحتی در کمترین زمان ممکن می‌توانید به محتویات داخلی صندوق دسترسی پیدا کنید همچنین این رمز قابلیت استفاده از چند اثر انگشت را دارد.

با توجه به نقش گاوصندوق در امنیت، این رمز از ایمنی و امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است زیرا هر فردی اثر انگشت مختص به خودش را دارد در این صورت امکان دسترسی را برای افراد ناشناس غیر ممکن می‌سازد.

. نقاط منفی رمزهای اثر انگشتی

یکی از انواع رمزها که با باطری کار می‌کنند بعد از مدت زمان طولانی لازم است که حتما تعویض شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند. احتمال دارد در زمان تشخیص اثر انگشت با مشکلاتی مواجه شوید و شناسایی انجام نشود. رمزهای اثر انگشتی همانطور که گفته شده بسیار گران قیمت است.

دقت داشته باشید که تغییرات آب و هوایی، رطوبت و سایر موارد دیگر به تدریج بر روی نحوه عملکرد رمزهای گاوصندوق شما تاثیر می‌گذارند.

گاوصندوق رمز دیجیتال

4.  رمز گاوصندوق چشمی

طرز کار رمزهای گاوصندوق چشمی با استفاده از سنسور‌های مخصوص که بر روی آن طراحی شده است، می‌باشد. با تشخیص قرنیه شخص مورد نظر درب گاوصندوق باز خواهد شد؛ اما اگر هر فردی به جزء صاحب صندوق در مقابل سنسور رمز قرار بگیرد.

رمز چشمی با تشخیص دادن اینکه قرنیه با فرد مورد نظر همخوانی ندارد درب را باز نخواهد کرد. این مدل رمزهای گاوصندوق بیشترین کاربرد را برای فضاهایی که خاص هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آن برای تمامی افراد امکان‌پذیر نخواهد بود.

5. رمز الکترونیکی یا دیجیتال

طرز کار رمزهای گاوصندوق الکترونیکی یا دیجیتال نسبت به سایر رمزهای اثر انگشتی و چشمی در نزد افراد بسیار پرطرفدار و محبوب است.

دلیل این امر سهولت و آسانی تغییر رمز در این مدل مانند آب خوردن است و افراد به راحتی هر ساعتی که تمایل داشته باشند می‌توانند بدون محدودیتی این اقدام را انجام دهند. رمزهای دیجیتالی توسط باطری کار می‌کنند به همین دلیل در فواصل زمانی خاصی نیاز به تعویض باطری پیدا می‌کنند.

توجه داشته باشید در هنگام خرید گاوصندوقی را انتخاب کنید که حتما مجهز به قفل ترکیبی قفل و کلید و رمز مکانیکی یا الکترونیکی باشد. این انتخاب به شما کمک خواهد کرد که با خیال آسوده‌تری از اشیاء و مدارک و اسناد با ارزش خود نگهداری و محافظت کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *