جنس فولاد گاوصندوق

جنس فولاد گاوصندوق و ویژگی‌های آن یکی از موارد بسیار مهمی می‌باشد که در ساختار آن بسیار حائز اهمیت است. در هنگام خرید این دستگاه به آن دقت کنید. جنس فولاد از نوع آلیاژی است که درون این گاوصندوق‌ها به کار رفته است.

جنس فولاد گاوصندوق تنها از آهن نیست و اگر امروزه درون بدنه گاوصندوق به صورت کامل از فولاد یا آهن درون گاوصندوق استفاده کنند امکان زنگ خوردگی و زنگ زدگی پوسیدگی و حتی دریل شدن برای آن‌ها وجود دارد که این موضوع می‌تواند امنیت گاوصندوق را تحت تاثیر قرار بدهد. ما در این مقاله قصد داریم بسیار تخصصی درباره جنس فولاد گاوصندوق صحبت کنیم؛ پس از هر چیزی قبل از آن باید تاثیر آن را روی گاوصندوق بدانیم و بدانیم که کدام عناصر روی گاوصندوق تاثیر مهمی دارند.

بهتر است در ادامه مقاله همراه ما باشید تا میزان مورد اهمیت هر کدام عناصر را در درون ورقه گاوصندوق با هم مقایسه کنیم.

جنس فولاد گاوصندوق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

جنس فولاد انواع گاوصندوق‌های امنیتی از آهن و کربن تهیه شده است. ممکن است از در کنار آن‌ها از عناصر دیگری نیز استفاده کرده باشند تا بتوانند صفات و ویژگی‌هایی را تغییر بدهند یا بعضی از آن‌ها را تقویت کنند.

در ادامه همراه ما باشید تا ویژگی‌های مهم جنس فولاد را با یکدیگر بررسی کنیم.

  1. خاصیت شکنندگی
  2. خاصیت سختی
  3. شکل‌پذیری فولاد
  4. کربن
  5. منگنز و سیلیکون
  6. فسفر
  7. گوگرد

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خاصیت شکنندگی

خاصیت شکنندگی در واقع یک نوع خاصیت می‌باشد که می‌تواند مقاومت و شکست‌پذیری گاوصندوق‌ها را در برابر موارد مختلف نشان بدهد. در شرایط خاص مانند ریزش آوار، سقوط محصول یا این که تحت فشارهای مکانیکی قرار بگیرد گاوصندوق باید بتواند مقاومت بسیار خوبی را از خودش نشان دهد.

2. خاصیت سختی

سختی درونی ورق فولاد به معنای پتانسیل مقاومت آن در برابر میزان حرارت در محیط می‌باشد. اگر محصول در اثر حرارت بسیار زیاد قرار می‌گیرد باید بتواند مقاومت بالایی از خودش نشان بدهد و تغییر شکل دهد. باید بدانید این ویژگی با قابلیت نسوز بودن مقداری متفاوت است.
زمانی که صحبت از گاوصندوق نسوز می‌شود منظور این است که بین دو جداره محصول یک عایق قرار گرفته است و میزان مقاومت آن را در برابر آتش سوزی و همچنین انتقال حرارت به درون گاوصندوق کاهش داده است. زمانی که صحبت از سختی به میان می‌آید میزان مقاومت آن را در برابر حرارت و تغییر شکل نشان می‌دهد.

گاوصندوق

3. شکل‌پذیری فولاد

ویژگی قابلیت خم‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن محصول اشاره می‌کند. در واقع جنس فولاد گاوصندوق‌ها باید به نحوی باشد که خم شدن و جوشکاری در آن به راحتی اتفاق بیفتد.

در غیر این صورت در صورتی که این ویژگی‌ها درون گاوصندوق وجود نداشته باشد ممکن است به لحاظ فنی و به لحاظ ظاهری گاوصندوق نتیجه خوبی نداشته باشد که این موضوع می‌تواند ویژگی‌های آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چه عناصری باید به آن حساب می‌شود تا مناسب ساخت گاوصندوق شود؟

برای اینکه ویژگی‌هایی که در قسمت بالای مقاله به آن اشاره کردیم بتوانند به بهترین شکل ممکن وجود داشته باشد شما باید بدانید که در هنگام ساخت گاوصندوق علاوه بر آهن از عناصر دیگری استفاده می‌کنند تا بتواند ویژگی مناسبی را برای ساخت گاوصندوق وجود بیاورند.

در ساخت گاوصندوق نوع فولادی که درون گاوصندوق مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم است که می‌توانند باعث شوند تا قالب گیری اولیه و خم کردن همچنین جوشکاری به بهترین شکل ممکن و حرفه‌ای‌ترین حالت انجام بگیرد. این عنصر‌ها عبارتند از:

4. کربن

یکی از مهمترین عنصری که درون فولاد وجود دارد کربن می‌باشد. در فولاد‌هایی که امروزه باید از درجه سختی بالایی داشته باشد عنصر کربن بسیار ضروری می‌باشد. اگر بخواهیم درجه سختی و مقاومت کربن را در برابر تنش‌های مکانیکی و حرارتی بدانیم باید بدانید که کربن می‌تواند سختی و مقاومت را کنترل کند و آن را افزایش دهد.

هر چقدر کربن درون محصول مورد نظر شما بیشتر باشد در نتیجه شکل‌پذیر و ماشینکاری کار سخت‌تری می‌باشد؛ پس به همین دلیل امروزه برای ساخت گاوصندوق‌ها تا یک حدی بیشتر نمی‌تواند از کربن استفاده کنند.

گاوصندوق

5. منگنز و سیلیکون

منگنز دومین عنصر بسیار مهم در فولاد می‌باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و اثرات منگنز دقیقاً مشابه با کربن می‌باشد. زمانی که درون فولاد قرار می‌گیرد می‌تواند سختی و مقاومت کششی فولاد افزایش بدهد تا اثر ضربه مکانیکی سنگین فولاد دچار آسیب و شکستگی نشود اما منگنز می‌تواند مانند کربن شکل‌پذیری را کاهش دهد.

امروزه ورق‌های فولادی که منگنز و کربن بالایی را دارند برای پشت قفل گاوصندوق استفاده می‌کنند تا بتوانند دریل شدن را از بین ببرند و افراد نتوانند آن‌ها را دریل کنند. سیلیکون نیز از نظر خاصیت بسیار شبیه به منگنز است؛ اما تاثیر کمتری دارد.

منگنز و سیلیکون خاصیت سختی را درون گاوصندوق افزایش می‌دهند که این اندازه می‌تواند بسیار قابل قبول باشد و تاثیری بر روی مقاومت گاوصندوق‌ها نیز دارند. زمانی که از این موارد بیش از اندازه درون گاوصندوق استفاده شود مشکل ترک خوردگی بسیار زیادی برای افراد به وجود می‌آید.

6. فسفر

گاوصندوق‌هایی را با ورق فولادی تهیه می‌کنند باید بتوانند خاصیت تراشکاری و جوشکاری را درون آن افزایش بدهند. فسفر باعث می‌شود تا تراشکاری و جوشکاری بهبود یابد؛ در نتیجه زمانی که محصول تولید می‌شود یک حالت بسیار جذابی دارد. ویژگی مهمی که فسفر دارد علاوه بر این که باعث می‌شود تا جوشکاری و تراشکاری بهبود یابند می‌تواند مقاومت را در برابر خوردگی افزایش دهد.

در واقع امروزه گاوصندوق‌هایی که بر اثر رطوبت دچار آسیب دیدگی می‌شوند و خوردگی برای آن‌ها به وجود می‌آیند و نشان دهنده این است که ورق فولادی مناسبی ندارند و میزان فسفر در آن‌ها به کمترین میزان می‌باشد.

7. گوگرد

زمانی که درون ورق فولاد از گوگرد استفاده می‌شود با استفاده از آن می‌تواند شکل‌پذیری و ماشینکاری و افزایش بدهند. اگر میزان گوگرد درون ورق‌های فولادی بیشتر از یک اندازه مشخصی بشود می‌تواند تاثیر منفی روی مقاومت محصول بگذارد و همچنین مقاومت آن را کاهش می‌دهد. اگر تاثیر گوگرد منفی باشد اما میزان کمتر از پنج دهم درصد می‌تواند در فولاد مورد نظر تاثیر مثبتی داشته باشد.

برای تهیه گاوصندوق نباید جنس و ضخامت فولاد در و بدنه‌ی آن به صورت یکسان باشد. در گاوصندوق به دلیل این که بیشتر در معرض خطر است باید نسبت به بدن مقاومت بالاتری داشته باشد. همانطور که گفته شد باید درون در از مواد مختلفی از فولاد استفاده شود تا بتواند مقاومت آن افزایش پیدا کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *