تبله کردن گاوصندوق

تبله کردن گاوصندوق یکی از مشکلات و معضلاتی است که بعد از گذشت چند سال به وجود می‌آید. در اغلب موارد این چالش گریبان‌گیر برخی از مشتریان و تولیدکنندگان می‌شود. به این صورت که بخشی از بدنه گاوصندوق پوسیده و زنگ زده می‌شود.

مهم‌ترین عامل آن رطوبت ماندگار و زیاد است. رطوبت‌های مکرر باعث آسیب زدن و پوسیدگی بدنه صندوق می‌شوند حتی در موارد شدیدتر نیز منجر به تبله شدن آن می‌گردد. در حقیقت تبله کردن کمتر به علت کیفیت محصول است بلکه زمانی که محصول چندین سال در انبار بماند یا در مجاورت دیوارهای مرطوب قرار بگیرد در معرض چنین مشکلاتی قرار خواهد گرفت.

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که مگر فولاد ضد زنگ در انواع گاوصندوق‌های امنیتی استفاده نمی‌شود. باید گفت که کار کردن با این دست از فولادها بسیار سخت و دشوار است همچنین خم کردن و جوشکاری آن نیز به مراتب بسیار پیچیده و دشوار است در حقیقت گاوصندوق‌هایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند نسبت به سایر محصولاتی که فاقد این امتیاز هستند گران‌تر می‌باشند. معمولا در تمامی گاوصندوق‌ها فولاد معمولی به کار می‌رود که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه شمالی و جنوبی بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دلیل این اتفاق نوع فولاد به کار رفته در گاوصندوق نیست بلکه شیوه نگهداری و مراقبت از آن است.

تبله شدن گاوصندوق

دلایل تبله کردن گاوصندوق

دلایل مختلفی در تبله کردن گاوصندوق دخیل هستند از جمله:

  1. منطقه سکونت
  2. نوع فرکانس استفاده از گاوصندوق
  3. تهیه گاوصندوق‌های نسوز با دیواره رطوبت
  4. اقلام و اجناس داخل گاوصندوق

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. منطقه سکونت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تبله کردن گاوصندوق رطوبت زیاد است. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان گاوصندوق را در اتاق‌ها یا انبارهای نمور و مرطوب قرار ندهید. همچنین اطمینان کسب کنید که دیوارهایی که اطراف گاوصندوق را در بر می‌گیرند باید فاقد رطوبت باشند. در صورتی که کوچک‌ترین نشانه رطوبت بر روی دیوار مشاهده کردید باید سریع صندوق را به مکان مناسب‌تری منتقل کنید.

بعد از اینکه محل مناسبی برای نگه داری گاوصندوق در نظر گرفتید برای جلوگیری از رطوبت در آن مکان به ویژه مناطق شرجی. لازم است دستگاه‌های رطوبت گیر تهیه کنید تا رطوبت محیط شما را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که رطوبت موجود در شهرهای شمالی و جنوبی معمولا چنین مشکلاتی را برای صندوق ایجاد نمی‌کنند. در واقع اصلا جای نگرانی از این بابت نیست اما برای احتیاط می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت گیر استفاده کنید تا از این جهت اطمینان خاطر داشته باشید.

در صورتی که میزان رطوبت منطقه و محل نگهداری گاوصندوق بسیار زیاد است بهتر است حتما در زمان خرید به معیار ضد آب بودن صندوق توجه کنید. با توجه به اینکه در گاوصندوق‌های ضد آب از فولاد ضد زنگ استفاده شده است تا در معرض رطوبت و آب مقاوم و بادوام باشند. این نوع محصولات در طولانی مدت دچار آسیب و خوردگی نمی‌شوند. اما چنانچه که قیمت گاوصندوق ضد آب بسیار بالا است از همین رو برای تمامی افراد مقرون به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود که از دستگاه‌های رطوبت گیر استفاده کنند.

تبله شدن گاوصندوق

2. نوع فرکانس استفاده از گاوصندوق

برخی از افراد ممکن است استفاده زیادی از صندوق نداشته باشند و کمتر به سراغ آن بروند. به همین دلیل خوب است برای احتیاط از یک رطوبت گیر استفاده کنند. هنگامی که گاوصندوق برای مدت زمان طولانی بسته باشد و هوایی داخل آن جریان نداشته باشد منجر به تجمع رطوبت بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی اگر در مناطق بسیار خشک زندگی می‌کنید بهتر است حتما از دستگاه‌های رطوبت گیر استفاده کنید.

3. تهیه گاوصندوق‌های نسوز با دیواره رطوبت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گاوصندوق‌های نسوز دارای دیوارهایی رطوبت ساز هستند تا در هنگام حریق و آتش سوزی دمای داخل صندوق را متعادل نگه دارند. از همین رو توصیه می‌شود داخل صندوق رطوبت گیر نصب شود تا اشیاء و محتویاتی که داخل آن نگهداری می‌شوند دچار آسیب نشوند.

4. اقلام و اجناس داخل گاوصندوق

استفاده از دستگاه رطوبت گیر تا حدود زیادی بستگی به اقلام و محتویاتی که داخل صندوق نگهداری می‌کنید، دارد. در صورتی که از وسایل و قطعات دیجیتالی از جمله هارد، مموری و فلش استفاده می‌کنید باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشید زیرا این اقلام در برابر رطوبت کاملا خراب و بی‌استفاده خواهند شد از همین رو حتما توصیه می‌شود که از دستگاه‌های رطوبت گیر استفاده شود.
در صورتی که شما به صورت مداوم از گاوصندوق استفاده می‌کنید و درب آن را مرتب باز و بسته می‌کنید لازم به تهیه رطوبت گیر نیست.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم تبله کردن گاوصندوق تنها در اثر شرایط محیطی و نگهداری نادرست رخ می‌دهد. در صورتی که دستگاه دارای گارانتی است شما می‌توانید با شرکت سازنده تماس بگیرید و با آن‌ها در این خصوص مشورت کنید. همچنین در صورتی که تمامی نکات نصب را به خوبی رعایت کنید مطمئن باشید که دستگاه شما دچار پوسیدگی و آسیب نخواهد شد.
توجه داشته باشید که برای مکان‌های مرطوب از گاوصندوق‌هایی که قفل دیجیتالی دارند استفاده نکنید و حتما به جای آن از قفل‌های مکانیکی استفاده شود. به این دلیل که قفل‌های مکانیکی در مقایسه با قفل‌های دیجیتالی در برابر رطوبت و دما حساسیت کمتری دارند در نتیجه مشکلات کمتری را به وجود خواهند آورد. در صورتی که به دلایل مختلفی مجبور به استفاده از قفل‌های دیجیتالی هستید استفاده از دستگاه رطوبت گیر را در دستور کار خود قرار دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *