تاثیر جنس گاوصندوق بر امنیت

آیا افزایش امنیت می‌تواند فاکتوری برای استاندارد بودن ساختار گاوصندوق باشد؟ برای استفاده کنندگان از انواع گاوصندوق‌های امنیتی امنیت فاکتور اول، مهم و دارای نقش تعیین کننده‌ای است. البته جنس بدنه گاوصندوق، همواره از فلزات مقاوم است. استحکام برای بدنه گاوصندوق، بسیار مهم است. گاوصندوق، با ساختار چندین طبقه، دارای بدنه فولادی و قفل معتبر و ایمن است.

بسیاری از وسایل ارزشمند افراد، همواره در داخل منزل و یا در سازمان‌ها نگهداری می‌شود. در ابتدا برای ساخت گاوصندوق، از ساختار چوبی استفاده شده است. اما این روز‌ها، نوع بدنه و جنس به کار رفته برای گاوصندوق، تنها با فولاد است. برای تولید گاوصندوق، اولین نکته در رابطه با رعایت استاندارد در ساختار آن است.

برخی از تولیدکنندگان گاوصندوق، نکات استاندارد و ایمنی را برای تولید گاوصندوق، به هیچ عنوان در نظر نمی‌گیرند. بنابراین برای تهیه گاوصندوق ایمن با ساختار مناسب، باید به فروشگاه‌های اصل و معتبر سر بزنید. بهترین و ایده آل‌ترین نوع جنس برای گاوصندوق، از نوع بتن است. برای تولید ساختار داخلی و بیرونی بهتر در گاوصندوق، می‌توان بتن را به شکل ترکیبی با مواد دیگر شکل داد. با ترکیب کردن بتن با مواد دیگر، می‌توان گاوصندوق با ساختار ضد حریق را تولید نمود.

گاوصندوق کوچک سفید

از نکات بارز در رابطه با گاوصندوق، لایه بندی در تولید آن است. لایه‌های استفاده شده در ساختار گاوصندوق، از فولاد می‌باشد. البته لایه‌های به کار رفته در بخش داخلی، تنها از جنس فولاد نیستند. بلکه جنس‌های دیگری نیز در کنار آن قرار داده شده است. دو لایه استفاده شده برای گاوصندوق، به شکل فولاد و یک لایه دیگر آن نیز یک پوشش دهنده حرارتی است.

برای تولید گاوصندوق، نیاز به مواد غیر اشتعال زا وجود دارد. فولاد، جنس اولیه برای لایه ابتدایی در گاوصندوق است. البته این لایه، برای جلوگیری از عدم حرارت به داخل گاوصندوق مناسب است. البته به درستی می‌توان از لایه فولادی، قابلیت اشتعال زایی بسیار اندکی را به وجود آورد. با این حال، لایه فولادی، منتقل کننده گرما نیز است.

برای جلوگیری از وارد شدن حرارت به داخل گاوصندوق، از این لایه استفاده می‌شود. به این لایه، لایه حرارتی در گاوصندوق گفته می‌شود. لایه دوم، به عنوان پوشش دهنده حرارتی و عدم ورود گرما به داخل ساختار گاوصندوق استفاده می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز آتش سوزی، بهره‌مندی از گاوصندوق با لایه دوم، بسیار کارساز و مهم است. پوشش دهنده‌های حرارتی برای هر مدل از گاوصندوق، در رابطه با افزایش مقاومت، با یکدیگر متفاوت است. در ساختار گاوصندوق بین دو لایه، از پوشش دهنده حرارتی استفاده می‌شود.
البته مواد ترکیبی برای ساختار لایه پوشش دهنده به شرح زیر است:

  1. گچ
  2. آلیاژ
  3. بتن

تاثیر آلیاژ برای امنیت گاوصندوق

از مواد استفاده شده در ساختار گاوصندوق آلیاژ است. آلیاژ فولاد و کربن، مطلوب‌ترین نوع آلیاژ برای تولید کردن گاوصندوق است. البته افزودن کربن و آهن، منجر به افزایش میزان مقاومت در فولاد می‌شود. برای گاوصندوق‌های تولید شده در بانک و همین طور فرودگاه، از آلیاژ فولادی استفاده می‌شود.

برای ساختار گاوصندوق، از فولاد ضد زنگ، بیشترین بهره را می‌برند. فولاد ضد زنگ، منجر به عدم خوردگی برای گاوصندوق و مواد شیمیایی و دیگر ابزار‌ها می‌باشد. البته به کار بردن این نوع از فولاد در ساختار گاوصندوق، بسیار دشوار‌تر از جنس‌های دیگر است. البته بخش عظیمی از گاوصندوق ضد آب، با تمامی محصولات آن، در نوع ساخت، متفاوت است. برای گاوصندوق با ساختار ضد آب، از جنس فولاد با ساختار ضد زنگ استفاده می‌شود. علاوه بر این که گاوصندوق ضد آب، باید دارای فولاد ضد زنگ باشد. مواد دیگری مانند فولاد ضد زنگ، نیز در ساختار این نوع از گاوصندوق باید اجرایی شود.

البته استفاده از گاوصندوق با ساختار فولاد ضد زنگ، بسیار دشوار و سخت است. بنابراین این نوع فولاد، باید به شکل پلمپ استفاده شود. در صورت پلمپ کردن آن، به سادگی آب به داخل بدنه نفوذ نمی‌کند. گاوصندوق ضد آب، در مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی مرطوب، بیشتر به کار می‌رود. حتی برخی از مناطق، سیل خیز می‌باشند. بنابراین به کمک گاوصندوق ضد آب می‌توان، عدم نفوذ پذیری به ساختار داخلی آن را شکل داد.

در ساختار گاوصندوق نسوز، از پوشش دهنده بین دوجداره به همراه دیواره خارجی آن، به کمک آلیاژ فولاد استفاده می‌شود. آلیاژ فولاد، از نقطه ذوب بسیار بالایی برخوردار است. این نوع آلیاژ، دارای مقاومت بیشتر در برابر آتش سوزی است. البته در طراحی گاوصندوق، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که شامل:

  • سیستم قفل
  • قسمت مهر و موم
  • رتبه بندی برای بخش نسوز بودن گاوصندوق

گاو صندوق کوچک مشکی

آیا افزایش امنیت به قفل امنیتی بر می‌گردد؟

برای افزایش سطح امنیت برای گاوصندوق، ابتدا باید نسبت به لایه‌های اضافی در ساختار آن دقت داشت. در این مرحله، یک لایه اضافی برای ساختار گاوصندوق، از جنس منگنز است. منگنز موجود در ساختار گاوصندوق، از دریل شدن قفل آن جلوگیری می‌کند. در این مرحله، هیچ نوع آسیبی به قسمت سیستم مرکزی قفل وارد نمی‌شود. به این ترتیب، درب گاوصندوق به سادگی باز نمی‌شود.

به این مدل از گاوصندوق، با نام گاوصندوق فوق امنیتی نیز گفته می‌شود. کاربرد گاوصندوق فوق امنیتی، در بخش‌های مهم که دارای اسناد و مدارک ارزشمند می‌باشند به کار می‌رود. بسیاری از بانک‌ها و همین طور در بیشتر فروشگاه‌ها، از گاوصندوق، فوق امنیتی استفاده می‌شود. یک نکته مهم در رابطه با میزان امنیت در گاوصندوق، تولید لایه بندی در ساختار آن، به استناد گچ است. بسیاری از دیوار‌های خانه‌های چوبی، برای جلوگیری از بروز آتش سوزی، از گچ ضد آتش استفاده می‌کنند.

این مدل از گچ، برای ساختار، گاوصندوق نیز استفاده می‌شود. از گذشته تا به امروز، از گچ، تنها برای ساختمان سازی استفاده می‌شده است. اما در شرایط کنونی از گچ، برای افزایش امنیت بیشتر برای ساختار گاوصندوق با درصد قیمت پایین‌تر بهره می‌برند. گچ در ساختار داخلی گاوصندوق، در زمان بروز حرارت، کم کم میزان آب داخلی خود را تبخیر کرده و باعث خنکی فضا در اثر حرارت می‌شود. گچ دارای مقادیر زیادی از آب در ساختار خود است. میزان آب برای گچ، 80% است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *