امن‌ترین قفل‌های گاوصندوق

انواع قفل گاوصندوق با توجه به شرایط زندگی و موقعیت جغرافیایی، نیاز به استفاده از گاوصندوق را افزایش می‌دهد. البته گاوصندوق، امروز، از اصلی‌ترین نوع وسایل برای افزایش سطح ایمنی مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرد و لازم است از امن‌ترین قفل‌های گاوصندوق برای افزایش امنیت و ایمنی استفاده کنیم.

سیستم ایمنی در ساختار قفل گاوصندوق، باید دارای طراحی فوق العاده برای جلوگیری از دستبرد سارقین باشد. اولین و ابتدایی‌ترین سد امنیتی برای جلوگیری از دستبرد سارقین، قفل آن است.

انواع گاوصندوق‌های امنیتی در بازار وجود دارد اما قفل نقش تعیین کننده و شاخص مهمی برای افزایش ضریب امنیتی گاوصندوق است. برخی از مدل‌های متفاوت برای قفل گاوصندوق، از نوع سنسوری، دیجیتالی و همین طور مکانیکی است.

البته برخی از مدل‌های گاوصندوق، با کلید نیز باز می‌شوند. بنابراین ساختار کلیدی برای قفل گاوصندوق، هم می‌تواند امنیت ویژه‌ای را برای مدارک مهم در داخل گاوصندوق، به وجود آورد.

البته خرید و تولید گاوصندوق در سال‌های اخیر، روند بسیار افزایشی و مطلوبی را به خود داشته است. این روند مثبت برای خرید گاوصندوق منجر به تلاش بیشتر برای تولید کنندگان گاوصندوق و ایده پردازی برای ساخت بهتر و مطلوب‌تر آن است. قفل، اولین فاکتور برای استفاده مصرف کننده از آن و در نهایت خرید مطلوب است.

امن‌ترین قفل‌های گاوصندوق

امن‌ترین قفل‌های گاوصندوق عبارتند از:

  1. قفل از نوع کلیدی
  2. قفل از نوع دیجیتالی
  3. قفل از نوع بیومتریک
  4. قفل با ساختار زمان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

درب باز گاو صندوق

1. قفل از نوع کلیدی

انواع قفل مناسب گاوصندوق در بازار وجود دارد، ابتدایی‌ترین و نوع اول ساخت قفل برای گاوصندوق، از نوع کلیدی است. این مدل از قفل برای گاوصندوق، یک ایده ذهنی فوق العاده برای ساخت قفل بود.
البته برخی از ایده‌های کوچک، گاهی اوقات، منجر به دریافت خارق العاده‌ترین سود‌ها می‌شوند.

البته تولید قفل کلیدی برای گاصندوق در ابتدا، یک فاکتور ایمنی مناسب بود. اما با گذشت زمان و تجربه استفاده کنندگان از این مدل قفل، ضریب امنیتی آن برای سارقین بسیار اندک بود.

بنابراین سارقین به راحتی و با سرعت بالا، می‌توانستند درب گاوصندوق را باز کنند. تمامی تلاش تولید کنندگان قفل برای گاوصندوق، در صدد استفاده از بهترین متریال از نظر افزایش ضریب امنیتی آن بود.

قابلیت دیگر برای ساخت قفل گاوصندوق، استفاده از فاکتور مکانیکی و یا اهرمی بود. این ساختار، راه بسیار مطلوبی برای جلوگیری از سرقت‌های ساده از گاوصندوق بود.

برای بازگشایی این مدل از قفل گاوصندوق، باید درب آن شکسته می‌شد. بنابراین تولیدکنندگان تصمیم با ساخت گاوصندوق با قفل مکانیکی و کلیدی به صورت ترکیبی شدند.

با این کار، حالت پیشرفته‌تری از گاوصندوق برای قفل آن به وجود آمد. البته استفاده از قفل‌های ترکیبی به صورت کلیدی و مکانیکی، یک ساختار عجیب و پیچیده برای مصرف کننده بودند.

2. قفل از نوع دیجیتالی

از پرکاربرد‌ترین مدل‌های قفل گاوصندوق قفل از نوع دیجیتال است، با شیوع بازار دیجیتال و استفاده از وسایل با پوشش دهی دیجیتالی، گاوصندوق نیز این از قاعده مستثنی نشد. کامپیوتری سازی دستگاه‌ها و هوشمند سازی آن‌ها، منجر به بروز قفل دیجیتالی برای گاوصندوق شد. قابلیت هوشمند سازی و دیجیتالی سازی قفل برای گاوصندوق به شدت وجود داشت.

قفل دیجیتالی، از اختراعات مناسب برای عموم افراد در سراسر جهان بود. البته در زمان ورود این مدل از قفل، بازگشایی قفل گاوصندوق به صورت دیجیتال، یک رویا برای سارقین بود.

کاربرد قفل دیجیتالی به این شکل که تمامی کد و ارقام را از افراد دریافت می‌کرد و به عنوان رمز، برای بازگشایی کاربرد داشت. البته بعد از گذشت مدت زمانی از بهره‌مندی قفل گاوصندوق به صورت دیجیتالی، مصرف کنندگان متوجه فراموشی رمز در ذهن خود شدند.

احتمال فراموشی رمز گاوصندوق دیجیتالی به کلی، امنیت گاوصندوق را تحت الشعاع خود قرار می‌داد. بنابراین با فراموشی قفل گاوصندوق به صورت دیجیتالی، صاحب گاوصندوق، نیز نمی‌توانست به محتویات داخلی آن دسترسی داشته باشد. برای بازیابی رمز گاوصندوق دیجیتالی باید از اطلاعات متخصصان این حوزه استفاده کرد.

دستی در حال زدن کلید گاو صندوق

3. قفل از نوع بیومتریک

یکی از امن‌ترین قفل‌های گاوصندوق قفل از نوع بیومتری است، از مدل‌های دیگر برای قفل گاوصندوق از نوع بیومتریک است. ساختار بیومتریک برای قفل گاوصندوق، یک نسل جدید و هوشمندانه برای تولید گاوصندوق بود.

البته مصرف قفل بیومتریک، برای استفاده‌های ساده به کار نمی‌رود. در مواردی که امنیت فاکتور بسیار پر اهمیتی در استفاده از گاوصندوق باشد از عملکرد آن استفاده می‌شود.

در اصل، بهره‌مندی از قفل بیومتریک، از شاخص و ویژگی‌های ژنتیکی در ساختار آن استفاده شده است که شامل:

  • اثر انگشت
  • عنبیه چشم

تمامی اطلاعات ژنتیکی را در حافظه خود ذخیره می‌کند. البته تمامی مدل‌های قفل بیومتریک، در نوع متفاوتی تولید می‌شوند.
برخی از مدل‌های تولیدی برای قفل گاوصندوق، به صورت ترکیبی می‌باشند. بازگشایی گاوصندوق بیومتریک، به شکل پیش فرض، به کمک دو روش انجام می‌شود که شامل:

  • کد دیجیتالی
  • بیومتریک

البته مصرف این مدل از گاوصندوق برای افراد خاص و صاحبان قدرت، به شدت مهم است. افرادی که از گاوصندوق با قفل بیومتریک استفاده می‌کنند شامل:

  • رئیس جمهور
  • سیاستمداران
  • افراد مهم

گاو صندوق

4. قفل با ساختار زمان

از نوع دیگر قفل برای گاوصندوق، می‌توان نوع زمانی آن را مورد نظر داشت. شکل و ساختار این مدل از قفل برای گاوصندوق، از نظر امنیت قابلیت بسیار بالایی دارد. اما از نظر کاربرد، بهره‌مندی از قفل زمان، توصیه نمی‌شود.

بهره‌مندی از قفل زمان، بیشتر در بانک و ادارات کاربرد دارد. در اصل، قفل زمان و طراحی آن، با وارد سازی رمز عبور تنها در ساعات مشخص برای گاوصندوق کاربرد دارد.

البته وارد سازی رمز باید در ساعات مشخص وارد سازی شود. در زمان وارد سازی گاوصندوق در ساعت نامشخص، گاوصندوق واکنشی را از خود نشان نمی‌دهد.
برای افزایش امنیت برای دارایی بانک، از قفل گاوصندوق زمانی استفاده می‌شود. در بانک و اداره‌ها، امنیت مدارک و پول و تمامی وسایل ارزشمند، تا حدودی به کمک گاوصندوق با قفل زمان، رعایت می‌شود.

البته با توجه به مدل‌های متفاوت برای قفل گاوصندوق، قیمت گذاری گوناگونی را نیز برای هر یک از قفل‌های موجود در بازار ارائه شده است. با توجه به این موضوع، برخورداری از قفل گاوصندوق، باید با توجه به شرایط موجود و نیازمندی افراد و مکان مشخص برای استفاده از گاوصندوق باشد.

به شکل طبیعی برای قفل گاوصندوق، قیمت‌های متفاوتی ارائه شده است که شامل موارد زیر است:

  • جنس مصرفی برای گاوصندوق
  • بهره‌مندی از نوع قفل مناسب
  • افزایش درجه کیفیت برای قفل

به شکل کلی، سه فاکتور بالا، برای افزایش قیمت گاوصندوق، تاثیرگذار می‌باشند. به همین جهت، بهره‌مندی از قفل گاوصندوق مناسب، می‌تواند هزینه بیشتری را نسبت به گاوصندوق‌های دیگر به خود اختصاص دهد.
برای گاوصندوق، انتخاب بهترین نوع آن، اندکی سخت و دشوار است.

البته هر کدام از آن‌ها بستگی به نیاز افراد، می‌تواند شاخص‌های متفاوتی را به خود اختصاص دهد. در این شرایط، انتخاب گاوصندوق ساختار متفاوت به خود را می‌طلبد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *